martes, 16 de octubre de 2012

| ILV | Unitat 2

Imatge i llenguatge visual




Identitat Gràfica:

Pels qui veniu de Disseny Gràfic és un tema nou tot i que segur que no us resulta estrany amb la utilització de molts dels conceptes bàsics de disseny gràfic estudiats. Si teniu una base doncs sobre el tema, aprofiteu per aprofundir-hi a través de la lectura dels materials, la bibliografia i els recursos web. El desenvolupament de programes d'identitat gràfica és un camp molt actiu del disseny gràfic, amb estudis i agències especialitzats en aquesta tasca. Aquests programes defineixen com les organitzacions, les marques i els productes es presenten públicament de forma gràfica. Aquests programes també canvien, evolucionen o s'adapten a través de processos de re-disseny. 
Anem a estudiar tot això prestant especial atenció a la seva dimensió social i comunicativa. Aquest estudi és bàsic per donar el fonament teòric i metodològic per fer dues activitats d'avaluació, la PAC2 i la PAC3. En una posareu en joc la capacitat analítica i de reconstrucció d'un Manual d'Identitat, en l'altra aplicareu els coneixements a l'activitat. 


Lectures sobre identitat gràfica:
Per aquesta unitat tenim una lectura obligatòria relacionada amb la identitat gràfica; és el mòdul 5 dels materials didàctics que teniu disponibles en format web (a l'aula) amb els següents continguts: 
  • Programa d'identitat gràfica 
  • Identificar què? 
  • Identificadors gràfics 
  • El manual d'identitat gràfic 

Aquest mòdul tracta el que és un programa d'identitat gràfica i el paper social, cultural i comunicatiu que juga en la identificació i diferenciació d'una marca; els diferents àmbits on es fa servir (organitzacions , productes -una pel·lícula es pot considerar com a tal-, serveis, territoris, ...); així com quins són els "identificadors gràfics" (símbol, logotip, color, tipografia, ...) i com es regula la seva aplicació a través d'un "manual d'identitat gràfica". Us recomano consultar en la versió web l'aplicació comparativa que hi ha a l'apartat "3.3.4. Logos i variabilitat gràfica" dins la Secció 3 dedicada als "Identificadors gràfics". Podreu filtrar diferents logos segons les seves característiques gràfiques. 

Lectures recomanades complementàries sobre Identitat gràfica: 
Hi ha un total de 8 lectures recomanades entre les que recomanem com a mínim d'escollir-ne una per llegir. Entre aquestes hi ha 4 llibres molt recomanables; cadascun amb un enfocament diferent: 
  • Chaves - “La imagen corporativa. Teoría y práctica de la identificación institucional” [es] 
  • Minaniyama - “World Branding, concepts, strategy and design” [en] 
  • Klein, Noami (2000) “NO LOGO. El poder de les marques” [es] [ca] 
  • Heath-Potter - “Rebelarse vende” [es] 
Lectures opcionals: 
Dins de les lectures opcionals teniu també altres textos penjats al Foro ALFA, un espai, molt recomanable de consultar, de debat entre dissenyadors, que tracten d'alguna manera sobre la identitat gràfica, alguns dels quals apareixen citats als materials i que val la pena llegir sencers, ja que no són textos tant llargs i en canvi aporten reflexions interessants: 

Remeneu entre els textos publicats al Foro ALFA perquè segur que hi trobeu coses interessants. Al GRF wiki hi ha també una pàgina de recursos dedicada a la Identitat Gràfica amb enllaços referenciats:  

Hi trobareu enllaços a manuals d'identitat gràfica que són exemples interessants de definició i presentació de programes d'identitat. A més d'altres recursos relacionats. També hi trobareu enllaçats anàlisi de programes d'identitat diversos realitzats per estudiants de multimèdia en semestres anterior s. Hi ha anàlisi molt ben fets i d'altres més fluixos. Però us recomano que us el mireu perquè hi trobareu les diferents dimensions d'un programa d'identitat amb força exemples. 


Consultor: David Gómez Fontanills

No hay comentarios:

Publicar un comentario